בשבוע שעבר יצאו בני הנוער לחופש הגדול, לחודשיים ללא מסגרת מסודרת. חודשיים בהם הם ישהו שעות רבות מחוץ לבית, לעתים עד השעות הקטנות של הלילה. רבים מבני הנוער האלה מתניידים באמצעות אופניים חשמליים, למרות שכלל אינם יודעים את חוקי התנועה שחלים עליהם וכתוצאה הם עלולים לסכן גם את עצמם וגם את יתר משתמשי הדרך.
לאחרונה יצאו מתנדבי עמותת "אור ירוק" לבחון האם רוכבי האופניים החשמליים בישראל רוכבים עושים זאת בניגוד לחוק. המתנדבים ערכו את התצפיות ברשויות שונות, בהן בת ים. הפרמטרים שנבדקו: האם הרוכבים חבשו קסדה, האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק, האם הרוכבים חצו את הכביש במעבר החצייה ברכיבה ולא בהליכה בניגוד לחוק, והאם הרוכבים צייתו לרמזורים ולתמרורים.
ואלו תוצאות הבדיקה בבת ים:
- 100% מהרוכבים שנצפו לא חבשו קסדה
- 12% מהרוכבים רכבו על המדרכה
- 100% מהרוכבים שחצו מעבר חצייה עשו זאת ברכיבה ולא בהליכה
- 33% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסכם: "כדי לעבור את החופש בשלום, משרד התחבורה חייב להגביר את ההסברה והמודעות להעלאת גיל הרכיבה ל-16 ולהדגיש את הסכנות שכרוכות ברכיבה על כלי חשמלי בין כלי הרכב בכביש. בנוסף הרשויות המקומיות צריכות להפעיל את סמכויות האכיפה שלהן כנגד הרוכבים בניגוד לחוק בכדי למנוע מהם לבצע עבירות תנועה. במקביל יש צורך להיערך לעלייה במספר האופניים החשמליים ברחובות, ולהקים עבור הרוכבים שבילי רכיבה רציפים ובטוחים שיפרידו אותם גם מכלי הרכב האחרים בכביש וגם מהולכי הרגל".